Svar på tal - om magneter, placebo och media

Ibland får vi leva med att media eller "experter" fäller kommentarer om hur våra produkter "inte kan" fungera. Detta utan att personerna i fråga har tagit reda på någon som helst bakgrundsinformation. Detta gäller t ex de kommentarer som gjordes i ett program i P3 nyligen. Våra advokater är nu färdiga med bakgrundsarbetet och kontaktar Sveriges Radio för att begära om rättelse i första hand. Sedan får vi se hur vi går vidare.

Det intressanta är att man ofta hänvisar till placebo vad gäller magnetprodukter. I det nämnda radioprogrammet så hade de med en kvinna som blivit bra från sitt besvär med en "frusen" axel. Några minuters behandling med vad som verkade vara en Magboy var allt som krävdes för att hon skulle bli av med besväret för gott. Detta förklarades i programmet med att hon trodde på att behandlingen skulle verka och därför fick hon resultat. Senare upplevde hon inget från sina magnetsulor eftersom hon då inte hade samma förväntan på resultat.

Placebo i sig är ett faktum. Det vet vi. Och självklart kan det också spela en roll när det gäller våra produkter och det är inget fel med det. NLP-grundaren Richard Bandler försökte för många år sedan att lansera en produkt på den amerikanska marknaden som bara skulle bestå av tomma kapslar och heta Placebo. Produkten skulle marknadsföras med hjälp av alla de placebokontrollerade dubbelblindstudier som gjorts för att bevisa Placebos effekt på olika åkommor. Ibland t ex 90 % av effekten jämfört med aspirin t ex på huvudvärk. Så ta några extra för att vara säker! Men FDA förbjöd honom från att sälja Placebo. Trots att "produkten" inte innehöll något som kunde vara farligt och samtidigt  var det bäst dokumenterade läkemedlet någonsin...

Men... bevisen om magneters hälsa går mycket längre än placebo. På Nikken har vi alltid varit försiktiga med att publicera vetenskapliga studier på grund av historiska skäl. Våra produkter är inte en form av terapi utan något för alla, enkla att använda och för vardagligt bruk. Men söker man lite på egen hand så går det att hitta en hel del intressant material om magneter generellt. (Och en hel del skeptiska kommentarer som från utgångspunkten bygger på en referensram av misstro istället för objektivitet.)

Så dokumentationen finns och du kan hitta den på internet. Redan 1976 skrev Dr Nakagawa från Tokyo en längre sammanfattning där han propagerade att magneter är nödvändiga idag med tanke på den "magnetfältsbrist" som påverkar människor.

Idag kan vi påvisa effekt med moderna metoder som Curtis Bennett's thermografiska bilder. Eller via traditionella studier som Dr. Weintraubs som visade en ökad nervinduktion i fötterna med 75 % när diabetiker använde våra magnetsulor. Magnetic Science Health Foundation, som Nikken donerat över 7 miljoner USD till genom åren, har årligen publicerat mängder med intressanta rapporter om magneters koppling till hälsa på olika sätt.

Användningen på djur borde vara bevis nog att det handlar om mer än placebo. Vem som helst som provat en PowerMag på en hästrygg eller testat vår PetPad på sin hund eller katt kan intyga om hur snabbt dessa produkter verkar på djur.

Sedan ska vi inte glömma ren konsumentstatistik. Nikken har genom åren sålt miljoner av magnetsulor världen över. Antalet returer är negligerbart. Om vi tänker oss att de som köper ett par magnetsulor antagligen förväntar sig någon form av nytta av dem, inte bara att ha "något att stoppa i skorna" .... så borde det rimligen vara så att vi fick tillbaka tusentals med sulor från missnöjda kunder ifall de inte hade någon verkan. Vad gäller de hårda sulorna, KenkoInsoles, så får vi knappt några returer alls. Kanske ett eller två par per månad. De mjukare sulorna, KenkoStrides, bara några fler per månad, oftast bara pga förslitning och inget annat.

De senaste fem åren har vi sålt över en halv miljon magnetsulor i Europa. Returstatistiken är mindre än 0,15 %. Det borde vara svar på tal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0