Rhythm of Life och entusiasm

Idag träffar vi P&MM, eventbolaget som vann tre prestigefyllda priser i en internationell tävling om konferenser för deras arbete med vårt Europakonvent i Amsterdam för några år sedan. Det är vårt sista möte inför årets första regionala konvent, som äger rum i Paris den 16 maj.

Årets konvent kommer att bli de mest fartfyllda och roliga någonsin. Rhythm of Life kommer att vara en minnesvärd upplevelse, fylld med inspiration och livsglädje, något jag tycker verkar behövas i stora doser idag. Om du har den minsta fundering på att delta i Köpenhamn 29 augusti, boka redan nu. Och om du tvekar kring om det kommer att vara värt det, boka redan nu. Det jag definitivt kan säga är att du inte kommer att ångra dig. När du väl är där på plats på Bella Center lördagen den 29 augusti, så kommer du att inse inom den första timmen att du fattade rätt beslut.

Det kommer att blir full fart från början till slut!

Dessutom blir det tillfälle att fira våra framgångar med Nutri5-lanseringen. Nu är det bara dagar kvar innan produkten är tillgänglig för autoship. Förlanseringen med 12-pack har gått kanonbra. Grannarna i Finland har satt speciellt hög fart och är tvåa i Europa än så länge på Nutri5-volym efter Tyskland!

Ett annat land som jag vill nämna är Belgien. Ett exempel på hur det räcker med en enda person som fattar ett beslut för att påverka omsättningen i ett helt land på ett remarkabelt sätt. Belgien växer med ca 100 % på årsbasis mot förra året. Förra månade slog de till och med Österrike och Sverige i omsättning. Detta tack vare att Jean-Luc Griffet satt fart. Han gör inget udda, men han gör det med entusiasm och han gör det enkelt. Det som kanske är udda är just att han håller det enkelt och blandar inte in några konstigheter. Inga teorier och hemligheter. Bara ren, mänsklig kontakt. Lyssna, hjälpa, inspirera, berätta med passion.

Mina nya Magnotes

Det är lättare att lösa problem eller komma på nya idéer när man kan se sina idéer. Därav alla verktyg som mind-mapping och brainstorming på papper med mera. En sak man gärna vill göra är att kunna flytta runt sina idéer, för att kunna se olika kombinationer, se saker ur olika perspektiv.

Jag fick ett bra tips från Michael Breen om hexagonala, magnetiska bitar med en yta som lätt går att torka av. Så... till verket. Jag satte upp en stor whiteboard mittemot min arbetsplats och skaffade dessa... Magnotes!



De har redan gjort ett bra jobb. Första uppdraget gällde "nästa steg" nu när Nutri5-lanseringen är kommen. Här börjar en sammanfattning växa fram... som gör det lättare att se vad som saknas... eller vilka delar man ska utveckla vidare.


Miljonsatsning på sjukfrånvaro missar det väsentliga

I en webbartikel på Karolinska Institutets hemsida står det om Regeringens miljonsatsning på att minska sjukfrånvaron. Vad skönt det hade varit om det någon gång satsades på lösningar som fungerar, istället för att spendera skattemiljoner på utredningar som i slutändan inte ger några märkbara resultat.

Det ser fint ut på ytan att detta åtgärdspaket på 41 miljoner kronor riktas in på kvinnors sjukfrånvaro och arbetsrelaterade sjukdomar. Tänk om dessa pengar satsades på ordentlig förebyggande behandling!

Istället använder man t ex 10 miljoner kronor för att KI ska kunna bedriva följande forskning. Kristina Alexanderson, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap ska utreda om det finns skillnader i hur långtidssjukskrivna kvinnor och män upplever att de blivit bemötta inom sjukvården och Försäkringskassan. 

KI borde titta närmare på fenomenet Magnetic Field Deficiency Syndrome och hur det påverkar både kvinnors och mäns hälsa. En enkel lösning som att använda rätt magnetprodukter på arbetsplatsen skulle otvivelaktigt ha en stor betydelse för folkhälsan.


Svar på tal - om magneter, placebo och media

Ibland får vi leva med att media eller "experter" fäller kommentarer om hur våra produkter "inte kan" fungera. Detta utan att personerna i fråga har tagit reda på någon som helst bakgrundsinformation. Detta gäller t ex de kommentarer som gjordes i ett program i P3 nyligen. Våra advokater är nu färdiga med bakgrundsarbetet och kontaktar Sveriges Radio för att begära om rättelse i första hand. Sedan får vi se hur vi går vidare.

Det intressanta är att man ofta hänvisar till placebo vad gäller magnetprodukter. I det nämnda radioprogrammet så hade de med en kvinna som blivit bra från sitt besvär med en "frusen" axel. Några minuters behandling med vad som verkade vara en Magboy var allt som krävdes för att hon skulle bli av med besväret för gott. Detta förklarades i programmet med att hon trodde på att behandlingen skulle verka och därför fick hon resultat. Senare upplevde hon inget från sina magnetsulor eftersom hon då inte hade samma förväntan på resultat.

Placebo i sig är ett faktum. Det vet vi. Och självklart kan det också spela en roll när det gäller våra produkter och det är inget fel med det. NLP-grundaren Richard Bandler försökte för många år sedan att lansera en produkt på den amerikanska marknaden som bara skulle bestå av tomma kapslar och heta Placebo. Produkten skulle marknadsföras med hjälp av alla de placebokontrollerade dubbelblindstudier som gjorts för att bevisa Placebos effekt på olika åkommor. Ibland t ex 90 % av effekten jämfört med aspirin t ex på huvudvärk. Så ta några extra för att vara säker! Men FDA förbjöd honom från att sälja Placebo. Trots att "produkten" inte innehöll något som kunde vara farligt och samtidigt  var det bäst dokumenterade läkemedlet någonsin...

Men... bevisen om magneters hälsa går mycket längre än placebo. På Nikken har vi alltid varit försiktiga med att publicera vetenskapliga studier på grund av historiska skäl. Våra produkter är inte en form av terapi utan något för alla, enkla att använda och för vardagligt bruk. Men söker man lite på egen hand så går det att hitta en hel del intressant material om magneter generellt. (Och en hel del skeptiska kommentarer som från utgångspunkten bygger på en referensram av misstro istället för objektivitet.)

Så dokumentationen finns och du kan hitta den på internet. Redan 1976 skrev Dr Nakagawa från Tokyo en längre sammanfattning där han propagerade att magneter är nödvändiga idag med tanke på den "magnetfältsbrist" som påverkar människor.

Idag kan vi påvisa effekt med moderna metoder som Curtis Bennett's thermografiska bilder. Eller via traditionella studier som Dr. Weintraubs som visade en ökad nervinduktion i fötterna med 75 % när diabetiker använde våra magnetsulor. Magnetic Science Health Foundation, som Nikken donerat över 7 miljoner USD till genom åren, har årligen publicerat mängder med intressanta rapporter om magneters koppling till hälsa på olika sätt.

Användningen på djur borde vara bevis nog att det handlar om mer än placebo. Vem som helst som provat en PowerMag på en hästrygg eller testat vår PetPad på sin hund eller katt kan intyga om hur snabbt dessa produkter verkar på djur.

Sedan ska vi inte glömma ren konsumentstatistik. Nikken har genom åren sålt miljoner av magnetsulor världen över. Antalet returer är negligerbart. Om vi tänker oss att de som köper ett par magnetsulor antagligen förväntar sig någon form av nytta av dem, inte bara att ha "något att stoppa i skorna" .... så borde det rimligen vara så att vi fick tillbaka tusentals med sulor från missnöjda kunder ifall de inte hade någon verkan. Vad gäller de hårda sulorna, KenkoInsoles, så får vi knappt några returer alls. Kanske ett eller två par per månad. De mjukare sulorna, KenkoStrides, bara några fler per månad, oftast bara pga förslitning och inget annat.

De senaste fem åren har vi sålt över en halv miljon magnetsulor i Europa. Returstatistiken är mindre än 0,15 %. Det borde vara svar på tal.


Välkommen till Nikken Nikki!

Tack för att du besöker den svenska Nikkenjournalen - direkt från vårt Europakontor i Milton Keynes. Här kommer du att kunna följa vad som händer bakom "kulisserna" (vilka kulisser?) när vi jobbar vidare med att skapa fler välbefinnandehem runt om i Europa. Du får läsa om utmaningar, intressanta händelser och kanske om dig själv! Ibland bjuder jag in en gästbloggare att göra ett inlägg. Du kan t ex se fram emot träningstips från vår European Business Training Manager Sven Cirnski. Som för övrigt precis skrivit en kanonbra artikel men vi kanske släpper den som en audiofil istället för text.

Sprid gärna adressen till Nikken Nikki-bloggen till alla konsulenter i din organisation - så ni alla har tillgång till denna informella men förhoppningsvis värdefulla nyhetskanal.

Nu är det dags för Nutri5-lansering!

Efter många månader av hårt arbete, noggranna analyser, funderingar och diskussioner med ledare runt om i Europa så är det äntligen dags. Nästa vecka släpper vi Nutri5 för våra konsulenter att handla i 12-pack för att kunna förbereda sig för lanseringstillfällen under maj månad, då den officiella lanseringen sker. Som alltid - håll det enkelt. Prata med folk och när du får chansen, ställ en ENKEL fråga. Berätta att du har en verksamhet där du är med och lanserar en världsnyhet, en produkt som är helt naturlig och ofarlig, och löser klimakterieproblemet. Vem känner du som skulle kunna vara intresserad? För mer tips, logga in på Info on Demand där du hittar filer, bl a en inspelad intervju med Oddmund Berger om att sälja Nutri5.



RSS 2.0